Veelgestelde vragen

  1. Vanaf september 2024 kan je met En avant aan de slag, zowel in leerjaar 5 als in leerjaar 6.

  2. Vanaf september 2024 kan je een inzagepakket van En avant aanvragen via www.en-avant.be.
    In dit pakket ontdek je alle materialen en de krachtlijnen van En avant.

  3. Je kan het digitale pakket van En avant gratis downloaden via app.uitgeverijzwijsen.be/digitaal-pakket. Dit pakket bevat een aantal voorbeeldlessen voor leerjaar 5 en 6. In de digitale methodefolder www.uitgeverijzwijsen.be/en-avant/visie vind je uitleg over de methode, de opbouw van de Lesgidsen en de Cahiers. Onze adviseurs komen graag op jouw school langs met voorbeeldmateriaal.

  4. Het secundair onderwijs verwacht dat leerlingen, naast de voorziene kennis in de Eindtermen, ook een aantal vaardigheden geautomatiseerd hebben, vooral voor rekenen, vloeiend technisch lezen en schrijven. Hetzelfde geldt voor Frans: de Eindtermen benadrukken de doelen als vaardigheden.

    En avant bereidt de leerlingen voor op het secundair onderwijs

    • door de sterke nadruk op het maximaal correct automatiseren van de taal in CVB-zinnen (Correct, Verstaanbaar en Betekenisvol).
    • door de leerlingen fundamentele leertechnieken voor taal bij te brengen: o.m. nieuwe woorden en structuren altijd eerst in CVB-zinnen verwerven, stap voor stap gebruiksniveaus bespelen en de waarde van de Flitscoms kennen (die gemotiveerde leerlingen ook zelf kunnen maken in het secundair onderwijs).
    • door de leerlingen grondig te laten wennen aan het taalgebruik van een Franssprekende leerkracht (voor veel leerlingen is dat vaak onwennig bij aanvang van het secundair).
    • door het meegeven van inzicht in de structuur van de grammatica, in het bijzonder de woordsoorten en het werkwoordsysteem, gekoppeld aan de Nederlandse termen, zoals voorzien in de Eindtermen.
  5. De leerlingen krijgen continu zeer veel luistertraining:

    • door de Franse leraarstaal in de klas (FLiK)
    • door de Écoutez d’abord bij de oefeningen: de leerkracht leest eerst de zinnen met de oplossingen voor (leerlingen luisteren met open boek en evt. nog eens met gesloten boek)
    • wanneer de leerkracht (een deel van) een vorige tekst nog eens leest, kunnen de leerlingen fysiek reageren en kan de leerkracht vervolgens hun begrip controleren

    In elke unité is er minstens één luisteroefening in toetsvorm voorzien: leerlingen luisteren naar een tekstje (evt. via audio) en tonen dan hun begrip door iets te noteren of aan te stippen.

    Omdat zo’n luisteroefening eigenlijk een toets is, zijn dit soort luisteroefeningen ook nog voor elke unité, deel-unité en elke Révision voorzien in toetsvorm.

  6. Afhankelijk van het niveau en de motivatie van de leerlingen, is het mogelijk om Cahier 5a al in het laatste trimester van het vierde leerjaar te introduceren.

  7. Dit is afhankelijk van een aantal factoren.

    • Het algemene basisniveau Frans van de leerlingen en hun motivatie voor Frans.
    • De lexicale voorkennis uit het 5de leerjaar: vergelijk de voorkennis met de woordenschatlijst van En avant 5 (beschikbaar in het document Keuze en spreiding van leerinhouden, op de website en-avant.be, onder Visie). Er zou minstens 80 % overeenstemming moeten zijn met de woordenschat in En avant 5 (transparante woorden zoals classe, famille, papa of T-shirt niet meegerekend).
    • De grammaticale voorkennis uit het 5de leerjaar. Vergelijk deze met de grammatica die in En avant 5 aan bod komt (zie hetzelfde document): hier zou er 90 % overeenstemming moeten zijn met de inhoud van En avant 5 (wat allicht zo is, want En avant 5 biedt relatief weinig grammatica aan in het 5de leerjaar om die beperkte grammatica eerst stevig te automatiseren).
    • De mate van correcte automatisering van die lexicale en grammaticale voorkennis, anders is er mogelijk veel remediëring te verwachten.
    • De bereidheid om, indien nodig, eerst de gewenste expliciete herhaling te doen.
  8. De meeste uitgeverijen bieden flitskaartjes aan met losse woordjes. Maar zo ontstaan er vaak fouten, bv. leerlingen die gokken op ‘un’ en ‘une’, waardoor het verkeerde item snel onthouden wordt en geremedieerd moet worden. Op die manier wordt er ook te weinig ingezet op begrip. Onze communicatiekaartjes, waarbij de leerlingen woordenschat en grammatica meteen moeten toepassen in een communicatieve context en hier snel vaardig in moeten worden, zijn uniek. Daarnaast zijn de Flitscoms vernieuwend omdat ze werken met een vraag-en-antwoordstructuur. Met andere woordkaartjes kun je alleen vertalen, zonder de communicatieve component.

Geen antwoord op jouw vraag?

Leg je vraag dan voor aan onze klantendienst via onderstaand formulier. Onze medewerkers dienen je zo snel als mogelijk van antwoord.

Contacteer ons